Alla inlägg under januari 2009

Av Jennie - 27 januari 2009 18:43

Ja, då var lydnads debuten 2009 klar. Var med mycket blandade känslor man åkte hem. Gick ju rent sagt åt h-sicke! Mest för att i schäfer är det inbyggt en ljudlåda som kallas schäfergnäll eller rättare sagt schäferskrik!

 Många tänker nog att det är ju bara att säga till att han inte får låta på träning. Problemet är att gör jag det skriker han ännu mer. Tror allt handlar om balans och rätt sinnesstämmning. Skulle gärna vilja gå en kurs om det. Även tävlingsförberedelser vore bra. Som tur är så har jag några år kvar med Zeb att laborera inför tävlingar. Problemet är oxå att desto mer man tävlar ju högre krav ställer man på sig själv. Ibland känner man oxå att man kan ju inte träna så mycket mer än vad man gör pga av jobb bl.a Min slutsats är i allafall att man tränar nog lite fel. Ska ta mig en funderare och kolla filmen en gång till så tar vi nya tag i morgon!


Som tur är har jag ju Oxie oxå som har hela livet framför sig. Hon börjar bli mycket mer tillgiven och har kommit på att det är ju riktigt kul när jag tar fram klickern och godislådan! Har alltid tyckt att Zeb spårar bra men även om jag inte spårat mer än en gång med Oxie ser man i vardagen att hon använder näsan på ett helt annat sätt. Allt är ju så kul att göra m henne så jag tror jag måste börja akta mig för att inte dra upp henne för mycket i drift. Är ju van Zeb och han är ju helt annorlunda att jobba med. Sen är jag lite orolig för att tänk om hon inte blir fri.... Man vet ju aldrig. Detta ska man ju inte gå och bekymmra sig för redan men jag har svårt att inte tänka på det.


Jag är så glad över henne hon är värkligen en toppenhund. Trodde inte jag skulle kunna tycka om en hund till med det gick ju alldeles utmärkt och tänk vad mycket roligt man har framför sig!!!!



Av Jennie - 19 januari 2009 09:44

Nu har Oxie genomfört sina första "skyddspass"! Är så roligt att se hur fort de fattar och igår fick hon bita och tillkämpa sig. Måste säga att här är det enorm skillnad mellan hur Zeb var och hur Oxie är. Annars är det verkligen full rulle. Just nu känns det som enda gången hon sover är i bilen:) Idag så snöar det och det var roligt att se hur roligt hon tyckte det var i morse och jag hoppas att vi kan ta lite kort i em. Alla har väl redan läst om förväxlingen så den händelsen lägger vi i arkivet....


Min goa pojkvän ska jag köra i väg till doktorn i dag så han blir frisk någongång, tär verkligen på en att ha en sjuk man hemma fast än man vet att när man själv är sjuk är det inte så roligt alla gånger.


Man har blivit bortskämd att få träna i ridhus nu och det känns inte så där jätte kul att behöva vara ute och träna i snö, vind och kyla men ska man tävla så är det bara att bita ihop och klä sig ordentligt! Med Zeb är det bara fortsätta att tragla rutan och jag har väl börjat att acceptera att vissa moment inte blir så mycket bättre utan att jag får vara glad över att han utför dem i stället för att bråka med honom hela tiden. Bättre att ha en pigg och glad hund som utför momentet istället för en hund med bakotstrukna öron som utför momentet för att han är rädd. Tror att lagom krav är bäst och det viktigaste är att ha kul! Så nu ger vi oss ut i snöovädret med trevliga vänner och har riktigt kul!

Av Jennie - 11 januari 2009 21:29

Nu är utställningen över och det känns väldigt skönt. Stort Tack till Lars och Elli som hjälpte oss. Tack även alla ni andra som pep och stöttade oss.

Är mycket nöjd med vårt SG men det känns som det snart börjar ta slut på meriter vi kan plocka.


Kommer nog låta lite neg nu men så här känns det.

IPO- Har kommit så långt det går. (när inget annat går kanske jag prövar 3:an)

BSL- Visst kan jag finslipa men han räcker ändå inte till för vart ja vill komma

Bruks- Får se till sommaren men är rädd att han ska vara rädd för 9mm skotten

Lydnadsklass-Har svårt med koncentrationen och det tar minst 1år att lära honom nya moment...

Utställning- Där har vi inget att hämta även om jag tycker att han är världens finaste:)

Ibland kan man fråga sig vad man håller på med. All den tid man lägger ner och de pengar det ändå kostar(allra mest bensin) Då måste man komma ihåg att det är det roligaste jag vet och Zeb tycker oxå att det är jättekul så länge det inte blir för svårt och så länge man "har tofs". Kännde det värkligen på träningen idag då jag ville att han skulle koncentrera sig och gå brevid mig trots massa störning. Det gick inte utan var tvungen att "leka" för att han skylle vilja vara med. Han är så osäker och fast han aldrig blivit påflugen så känner han att han måste ha koll vad de andra hundarna gör.


Just nu känns det bra att man har något nytt som man snart ska börja med så man bara kan busa m Zeb för det är ju det han är bäst på och ingen är så lycklig som han när han får skutta runt. Han gör ju så gott han kan och kan ju inte hjälpa att han kom till mig som är träningsnarkoman:) Han är iallafall VÄRLDENS BÄSTA KOMPIS, både till mig, Jimmy och Oxie!

Ovido - Quiz & Flashcards