Alla inlägg under oktober 2008

Av Jennie - 20 oktober 2008 23:09

Ja, det är väl bara att ta nya tag. Tänkte vila lite som vanligt efter tävling men sen råkade jag se konerna.... Det är ju dax att damma av dem nu igen. Om man ändå ska vila lite kan man ju  köra ett enda moment och verkligen träna på det. Som sagt i dag var det premier för RUTAN igen...


Trodde nog inte att han skulle komma ihåg efterssom det inte var riktigt befäst förra vintern men jag tänkte att ja provar. Ställde ut mina koner medans Zeb satt i bilen och la min lilla targetplatta i mitten. Plockade ut hunden och värmde lite innan ja kommenderade honom rutan. Sen var det jag som kom ihåg vad ett av mina problem var. Nämligen target attack! Han hoppar som en kanin in i rutan och attackerar det lilla plastlocket där inne. Laborerade lite och då hoppade han 3 kängruhopp innan han stannade halvägs till rutan. Då stod jag hellt passiv tills han skuttade in och attackerade plattan igen. Efter 10 gånger tror man ju att han ska fatta att han ska gå direkt till rutan utan att stanna och vända upp direkt mot mig men får väl erkänna att fru ljungsten kanske har rätt-han kanske har lite dåligt minne.... Men han tyckte det var superkul i allafall och det är ju bra.



Av Jennie - 19 oktober 2008 16:02

I går hade vi DM på klubben. Jag var med i BSL 3. Zeb spårade faktiskt super fint och jag är nöjd med spåret ända fram till sista spårapporten som han smakade på. Fick bristfälligt på den men samlade in 92 poäng totalt. Retar mig lite att han börjat smaka på apporterna men jag tror det är för att jag försökte göra dem så himmla kul när jag körde appellspår. Så det är väl mitt fel i vanlig ordning! Lydnaden var katastrof, han var inte med mig alls. Var mycket publik, hundar och barn som stod ganska långt in på plan och detta störde honom jätte mycket. Fick peppa honom jätte mycket för att han skulle vilja följa med mig. Skrapade i alla fall i hop 86p till slut.


Nu funderar jag på om jag skulle åka in till stan och köra lydnad på stora torget. Han har alltid haft svårt med störningar. När han var valp var han fruktansvärd. Det kanske är det enda att göra: men åker man omkring och kör lydnad på ställen där det är mycket folk blir blir man väl kallad idiot. I och för sig kan man ju belöna hunden genom att den får gå till korvkiosken efter åt........ Tror nog aldrig den dagen man är helt nöjd kommer.


Elli och Tommy bodde här i helgen och det var i alla fall jätte kul! De blev de första som bodde i vår lilla gäststuga:)  Dessutom kom de med ett jättebra namn till en flicka som ska börja på O.


Här kommer i allafall ett kort. Känner nog inte riktigt att jag förtjänade att få en sån fin pokal...

Av Jennie - 16 oktober 2008 10:16

Ja, är väl bäst att ja bloggar lite... har ju hänt en del. Ja och Jimmy har fått tillökning, nämligen en Bubbla buss från 1952!

 Sen har vi ju tränat en hel del och bla provat att spåra i mörker. Detta var lite spännande för då gick det ju verkligen inte att gå på synen. Har fått lite nya problem oxå som jag behöver lite hjälp ´med. Han har nämligen börjat tränga som en tok och hamnar för långt fram i position. Dessto mindre jag tittar på honom dessto mer söker han min kontakt och hamnar allt för långt fram. Samtidigt är jag väldigt glad för att han tycker det är så himla kul att han beter sig som en studsboll:) I går kom jag fram till att om jag går som en militär och spänner hela kroppen går han bäst. Trycker alltså honom lite då. Det kommer nog se ganska kul ut på Lördag men det bjuder jag på:)

Okey, vet att alla bara struntar i detta och väntar på att jag ska skriva om något helt annat.........

 Längtar efter att kunna säga: Välkommen hem lilla valpen, du ska bo hos mig, Jimmy och Zebbis. Just nu är jag bara så himmla lycklig och det känns så skönt att veta att även om inte allt går m Zeb så har jag något nytt att se fram emot. Hoppas att systrarna från värmland kommer betyda något stort om några år, för detta ska bli så himmla kul!!!!!

Mer tänker jag inte skriva just nu:)

Av Jennie - 2 oktober 2008 11:54

Ja, nu var det ett tag sen men har nog fått lite skrivkramp.

Har varit ute och försökt tävla igen. Efter noga övervägande beslutade jag mig för att lägga ner skyddsarbetet med Zeb. Allt har sitt pris och jag är inte beredd att betala det för att få en IPO 3. Alla vet att jag har gjort mitt bästa med Zeb och det är helt enkelt inte värt det. Sen vet jag inte om jag försöker igen om något år då han har växt till sig. Var fruktansvärt jobbigt att ta det beslutet men nu känns det bara skönt. Efterssom jag blev uppflyttad från appellen så försökte jag mig på ett lägrespår. Måste säga att jag blev förvånad över hur bra han spårade med tanke av att vi bara spårat 3 gånger i skogen. TACK Annika, Anders och Erika som utsatte sig för skogens faror för vår skull:) Hela spåret gick jag och nynnade en melodi som Annika komponerat i hop och det hjälpte faktist, det är ju hunden som kan spåra och inte jag! Vi fick med oss alla pinnar utom en och det är jag mycket nöjd med.


Resten av tävlingen vill jag inte skriva om men man lär sig mycket och jag har redan en plan inför nästa år och lägre spår. I dag är det dag nr 11 i rad jag jobbar och jag börjar bli helt slut. Mycket jobb blandat med hård hundträning tar på krafterna. Ibland har jag nog svårt att inse att man inte orkar hur mycket som hellst. Som tur är har jag Jimmy som påminner mig när jag är så sliten att jag kräks på väg ut till bilen att det är dax att ta det lite lugnt.


Nu är det dax att lägga om träningen igen, spårade igår och han visade apporterna jättefint men gick över vinklarna något så nu är det trappor och lite krav i spåret som gäller. Har även gått igenom och analyserat lydnaden för BSL en och det är ställandet jag måste slipa lite på. Efterssom jag släppte upp honom helt på tävlingen sist behöver jag oxå tala om hur han ska gå på fria följet men det brukar gå ganska lätt att påminna honom hur man beter sig.


Ja nu har nog min skrivkramp släppt i alla fall, behövde nog bara känna efter lite!



Ovido - Quiz & Flashcards